Thursday, December 8, 2011

KAWAN ATAU SAHABAT?

SALAM SEMUA....sorry sebab lama aku x update story baru...sebenarnya aku banyak cerita nak dikongsikan bersama..tapi aku x banyak masa terluang...maklum lah aku sekarang dah start study balik...agak busy jugak life aku sekarang ni..
assignment berlambak,presentation berlungguk,trip ke company bersepah...(ayat tah ke pape...hehe)...hidup sebagai student memang mencabar,lebih kurang macam orang dah bekerja...rest 10 jam jer sehari (x termasuk pergi makan,tidur, pergi tandas) sebab pagi-pagi lagi dah kena pergi kelas...memang jadual kelas aku tiap-tiap hari ade kelas pagi...letihnya~~

tapi tu semua letih sementara jer...huhu...sebab x lama lagi aku dah nak start cuti dah walaupun x lama...and nasib ade kawan yang banyak bantu and tunjuk ajar aku untuk siapkan assignment2 yang berlambak ni...credit to AFIQAH CHE ZABIDI and RUMAIZAH AZIZ...k.wa sayang korang berdua...huhuhu...<3<3<3...(nanti k.wa bawak korang pergi makan PIZZA HUTS lagi ek x pun kita pergi makan kat TANJUNG DAWAI k...hahaha)..


>>>>> so entries aku kali just nak share info tentang sahabat....apa yang korang faham tentang maksud SAHABAT??..and apa beza KAWAN dan SAHABAT??..

Bagi aku SAHABAT tu besar maknanya kalau nak dibandingkan dengan makna KAWAN..

maksud sahabat bagi aku is > seorang yang kita kenali yang mempunyai sifat mulia,baik hati, and sentiasa ada disisi kita semasa susah atau senang...(dia sentiasa tolong kita masa susah and xpernah ada niat x baik kat kita..)
bagi aku, SAHABAT cuma ada 2 3 orang saja (boleh lebih dari 10 orang, tu pun kalau korang pernah kerja / study kat banyak tempat..huhuhu..) 

tapi kawan,kita ada ramai sangat sama ada kita kenal sangat atau pun x berapa kenal,maksud aku kawan 1 sekolah but not in the same class, i fakulti, atau pun kawan se"permainan" game kat internet...ramai kan???(kalau x percaya jugak,cuba korang tengok kat list friend FB korang...banyak x??..hahaha)..
for me, nilai seorang sahabat lebih tinggi dari nilai seribu kawan...=)

>>> So now i want to share some characteristic or criteria of SAHABAT... THIS I GOT FROM SOMEONE BLOG..katanya sorang ayah berkongsi ciri-ciri seorang SAHABAT yang baik kepada anak dia....ciri-cirinya macam kat bawah ni :-


1) if kita bantu dia dalam kesusahan, dia pulak akan bantu dan lindungi kita if kita dalam kesusahan..(orang yang kenang budi la maksudnya..)

2) sama-sama jaga persahabatan...x ada nak gaduh-gaduh, or x ada tikam belakang...

3) dia boleh terima teguran or nasihat, if korang nasihat untuk kebaikan dia...

4) dia menghargai apa bantuan ynag kita hulurkan...

5) dia akan bantu kita x kira bila pun yang kita perlukan...(jangan sampai kita menyusahkan dia sudah k...hehe)

6) kalau kita buat benda yang salah, dia akan cuba betulkan kita dengan cara yang baik...x ade guna perkataan yang kasar-kasar..


7) dia akan berusaha untuk dapatkan apa yang kita perlukan..x kira masa atau pun tempat...

8) dia sentiasa mengambil berat tentang kita...

9)dia akan meringankan beban kita sekiranya kita di timpa kesusahan...

10) kalau berlaku perselisihan faham.dia sentiasa akan mengalah...



11) dia sentiasa akan bantu kita untuk berjaya di dunia dan akhirat....=)


>>> that all yang aku dapat info and yang aku tahu...so from now, korang boleh tengok dan nilai sekarang siapa kawan dan siapa sahabat??...akhir kata "berhati-hati memilih sahabat,kerana sahabat kita hidup bahagia and kerana sahabat jugak lah kadang-kadang kita hidup merana".....renung-renungkan dan selamat beramal...hehe...=)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...